Lesopbouw:

Geen 2 lessen zijn hetzelfde, dat merk je snel genoeg als je kundalini yogalessen volgt. Maar er zit wel een vaste opbouw in de lessen.

Het verschil tussen de lessen komt doordat er iedere les een ander thema is. Bijvoorbeeld het versterken van je zenuwstelsel, het openen van je hart of het stimuleren van je afweersysteem. Ieder thema vraagt om een andere kriya (set van oefeningen). Dat maakt dan ook dat de ene les heel krachtig en uitdagend is. En de andere les is rustiger en zachter.

De lessen duren 75 minuten en hebben de volgende opbouw:

-Introductie; uitleg over het thema van de les.

-Intunen; we stemmen onszelf af op onze innerlijke leraar, op je eigen wijsheid, met de Adi mantra. Gevolgd door de Mangala Charn mantra voor bescherming.

-Warming-up; passend bij de oefeningen die we gaan doen in de kriya doen we een aantal oefeningen om ons op te warmen. Of een ademhalingsoefening (pranayama).

-Kriya; dit is een serie oefeningen met een bepaald effect.

-Ontspanning; een diepe ontspanning om het effect van de kriya in te laten werken.

-Meditatie; ook de meditaties hebben hun eigen effect. Mediteren is niet alleen maar stil zitten. Er is een grote verscheidenheid aan meditatie met verschillende houdingen, handposities (mudra’s) en  mantra’s.

-Afsluiting; We eindigen de les met het zingen van de Sunshine Song, waarna we 3x Sat Nam herhalen.

 

Praktisch:

  • Neem een grote handdoek mee om op je matje te leggen en eventueel een flesje water om tijdens de les wat te drinken.
  • Zorg voor een niet te volle maag. Eet anderhalf a twee uur van te voren.
  • Trek gemakkelijke, loszittende kleding aan. Het is handig om verschillende lagen te dragen zodat je je kleding aan kan passen mocht je het warmer/kouder krijgen.
  • Gelieve geen parfum dragen.

 

Eigen verantwoordelijkheid:

  • Zorg voor jezelf. Altijd.
  • De docent kan niet in je hoofd kijken en voelen wat jij voelt. Luister daarom altijd goed naar je lichaam. Natuurlijk mag je jezelf uitdagen, maar respecteer je grenzen. Pas de oefeningen aan naar je eigen mogelijkheden.
  • Vertel de docent als je klachten hebt. Raadpleeg altijd de huisarts als je ergens over twijfelt.
  • Als je zwanger bent kan je prima mee doen met de lessen. De eerste 3 maanden kan je alles meedoen. Wees wel voorzichtig met buikspieroefeningen en de vuurademhaling. Bij een verdere zwangerschap zijn extra aanpassingen nodig. Maar je kan zolang mee doen als goed voor je voelt.
  • Zit je in de eerste 3 dagen van je menstruatie, wees dan mild met buikspieroefeningen, vuurademhaling en omgekeerde houdingen.